Thursday May 23, 2024

Cyberaanvallen: hoe je bedrijf beschermen?

banner cyber kmo

Cyberaanvallen: hoe je bedrijf beschermen?


Actieplan tegen cybercriminaliteit voor kmo’s
Cyberaanvallen worden een echte plaag, zowel voor bedrijven als voor particulieren. Alleen al in 2021 waren 1000 Belgische ondernemingen hiervan het doelwit. Op slechts één jaar tijd vonden er drie keer meer aanvallen tegen particulieren dan vóór de gezondheidscrisis. De digitale versnelling en het telewerk zijn daar niet vreemd aan. Net als het groeiend gemak om met e-commerce te starten. Momenteel is het risico des te groter gelet op de geopolitieke spanningen. Hoewel er vandaag geen concrete aanwijzingen zijn die duiden op een cyberdreiging tegen ons land, leert het verleden ons dat eerdere cyberaanvallen gevolgen kunnen hebben tot in België. Cybercriminelen maken gebruik van zuiver technische middelen (alleen al phishing verdrievoudigde het voorbije jaar) of kopiëren meer traditionele technieken naar de digitale wereld (bijvoorbeeld oplichting via internet). Ontdek waarom kmo’s niet immuun zijn tegen deze aanvallen en wat je kan doen om je ertegen te beschermen.

Kmo’s, een belangrijk doelwit
Vraag jezelf af waarom een cybercrimineel je kmo zou aanvallen? Weet dat de meeste aanvallen niet gericht zijn tegen een specifiek bedrijf. Meestal gaat het om aanvalsgolven. Elke onderneming kan erdoor getroffen worden, hoe groot of hoe klein ook.

Voor kmo’s is het nochtans niet altijd makkelijk om zich ertegen te beschermen. Vaak hebben ze niet de nodige expertise in huis en weten ze niet hoe ze het probleem moeten aanpakken. Om nog maar te zwijgen over de hardware-, installatie- en onderhoudskosten die een probleem kunnen zijn. DVV helpt je om een actieplan cyberveiligheid op te stellen. Dat kan trouwens integraal deel uitmaken van je preventieplan.

Je actieplan cyberveiligheid in 3 stappen

1. Maak een inventaris op

Begin met een volledige inventarisatie van je IT. Zo kan je de elementen identificeren die cruciaal zijn voor het overleven van je bedrijf (databases, software…) en prioriteiten bepalen. Denk er ook aan om de toegangen in je inventaris op te nemen en up-to-date te houden. Handig om bijvoorbeeld te controleren of de inloggegevens van een voormalige werknemer gedeactiveerd zijn! Bij een aanval zal de inventaris een nuttig instrument zijn voor de professionals die je moet inschakelen. Het zal je ook helpen om zicht te krijgen op je GDPR-verplichtingen in geval van een datalek.

2. Evalueer je huidige beschermingsniveau
Heb je een back-upsysteem? Werkt het zoals het zou moeten? Heb je het getest? Verlopen de updates automatisch? Heb je een antivirus en firewall? Heb je gekozen voor een betalende versie van deze software om te profiteren van uitgebreide functionaliteiten? Is je personeel gesensibiliseerd en opgeleid om phishing te vermijden? Allemaal vragen die je jezelf moet stellen om je beveiligingsniveau te kennen... Het CERT (Computer Emergency Response Team) stelt eenvoudige tools voor om je veiligheid te testen. Misschien kan je een aantal makkelijke en snelle maatregelen nemen om je bescherming te verbeteren.

3. Laat je helpen door een professional in cyberveiligheid
Een IT-professional is niet noodzakelijk een cybersecurityprofessional en omgekeerd. Doe een beroep op een gespecialiseerde dienstverlener. Maak gebruik van je inventaris om samen de beste oplossingen voor je bedrijf te bespreken. Denk ook goed na over je noden: heb je eenmalige of regelmatige hulp nodig? Heb je al een aantal maatregelen genomen of begin je van nul? Je kan een interne specialist rekruteren of een externe dienstverlener in huis halen voor specifieke opdrachten. Vraag na of de gekozen professional meteen kan tussenkomen bij een cyberaanval. Weet ook dat er alles-in-één oplossingen bestaan voor kmo’s. Ze omvatten meestal ook telefonische ondersteuning als je een probleem hebt.

3-in-1 bijstand bij een cyberaanval
100% veiligheid bestaat niet en dus bescherm je jezelf beter correct. Daarom ontwikkelde DVV de verzekering Digi Cover die je 3-in-1 bijstand biedt bij een aanval:
- Technische hulp om de systemen te herstellen.
- Juridische bijstand om GDPR-problemen te regelen (met name de verplichting om een datalek te melden bij de overheid).
- Communicatie-expert om te vermijden dat een aanval je reputatie aantast.

Heb je vragen over de bescherming van je onderneming? Wil je meer over de verzekering Digi Cover weten? Aarzel niet om een KMO-expert te contacteren. Zij of hij helpt je graag.

Back to Top
Open chat
Hulp nodig?
Hallo 👋
Hoe kunnen we je helpen?